LOADING CLOSE

Wikipedia 381 حساب کاربری sockpuppet را بلوکه کرد

Wikipedia 381 حساب کاربری sockpuppet را بلوکه کرد

Wikipedia 381 حساب کاربری sockpuppet را بلوکه کرد

Wikipedia 381 حساب کاربری sockpuppet را بلوکه کرد

Wikipedia حساب 381 کاربر را، در سایت نسخه انگلیسی خود، به دلیل انتشار صفحات “تبلیغاتی و به‌عمد ریاکارانه ازلحاظ محتوا” بلوکه نمود. در تحقیقی به نام Orangemoody توسط این شرکت کشف گردید که برخی از کاربرها علاوه بر انتشار صفحات جدید، با ویرایش صفحات موجود به دنبال سودجویی بوده‌اند. Wikipedia لقب “sock puppetry” را به این نوع فعالیت فریبکارانه داده است که یعنی به وجود آوردن چندین حساب کاربری برای امور غیرموجه.

شرکت Wikipedia در یک بلاگ رسمی اعلام نمود که افراد و سازمان‌های مسئول این‌گونه فعالیت‌ها شرایط استفاده از سایت را نقض کرده‌اند. به‌علاوه بلوکه کردن این 381 حساب کاربری، مسئولین سایت 210 مقاله را از سایت به دلیل نشانه داشتن از “حمایت‌های مالی غیر آشکار” برداشته‌اند. اکثر این مقالات مربوط به کسب‌وکارها، فعالین کسب و هنرمندان بود که فعالیت آنان تبلیغ‌شده بود و شامل اطلاعات مغرضانه یا انحرافی، نامرتبط و احتمال نقض حق نشر بود.

ویرایش‌های انجام‌شده توسط این کاربرها (sockpuppets) مشابه بوده و به نظر می‌رسد که توسط گروه خاصی هماهنگ شده بودند. از سال 2004، Wikipedia چاپ مقالات با صحت ، بی‌طرفی و مورداطمینان را سیاست خود اعلام نمود و با جدیت این روند را دنبال کرده است. ازاین‌پس نیز این شرکت تمامی فعالیت‌های در وب‌سایت را مانیتور خواهد نمود تا خدمات عالی و بر اساس سیاست‌های خود ارائه دهد.
ویکی‌پدیا دانش‌نامه‌ای است همگانی و آزاد؛ بدین معنی که همه می‌توانند به نوشتن و ویرایش نوشتارهای موجود در آن بپردازند. البته این نوشتارها و ویرایش‌ها باید مطابق با اساس‌نامهٔ ویکی‌پدیا باشند؛ یعنی مطالب بی‌طرفانه و بدون پایمال کردن حق نشر دیگران نوشته‌شده باشند. مدیریت بررسی نوشتارها توسط خودِ کاربران انجام می‌شود. کسانی که در امر تکمیل این پروژهٔ بی‌پایان مشارکت می‌کنند، به هم‌زبانان خودیاری رسانده‌اند تا در امر گردآوری بی‌همتاترین دانشنامه جهانی سهمی داشته باشند.
دانشنامه ویکی‌پدیا هم‌زمان به بسیاری از زبان‌ها نوشته می‌شود و همکاران آن افرادی از سراسر جهان‌اند و هرکسی می‌تواند به رشد آن کمک کند. این دانشنامه از زمان تولد تاکنون رشد بسیار سریعی داشته و بزرگ‌ترین وب‌گاه دانشنامه‌ای با بیش از ۸۰ میلیون بازدید کننده در ماه است و بیش از ۹۰٬۰۰۰ کاربر فعال دارد که بر روی بیش از ۱۸٬۰۰۰٬۰۰۰ مقاله به ۲۷۰ زبان کار می‌کنند. در ویکی‌پدیای فارسی تا این لحظه ۴۶۶٬۳۱۵ مقاله وجود دارد و هرروز هزاران کاربر از این دانشنامه بازدید می‌کنند.
شکل و حالت همکاری گروهی که در دانشنامه ویکی‌پدیا ایجادشده را می‌توان بی‌سابقه دانست. اصول هوشمندانه‌ای که ویکی‌پدیا بر پایه آن‌ها بناشده باعث شده است که این مجموعه از اطلاعات با پویایی دائمی به‌سوی تکمیل شدن و تکامل پیش برود. ویکی‌پدیا را می‌شود به‌مثابه انسان بزرگ و خردمند در نظر گرفت که سلول‌های پیکره‌اش از میلیون‌ها میلیون انسان فعال تشکیل یافته است. (منبع: https://fa.wikipedia.org/)

دیدگاهتان را بنویسید