LOADING CLOSE

رعایت امنیت در فیس بوک (Facebook) 12 ساله

هکری که روش هک Facebook را آشکار کرد

رعایت امنیت در فیس بوک (Facebook) 12 ساله

رعایت امنیت در فیس بوک (Facebook) 12 ساله

سایت فیس بوک (Facebook) در روز 4 فوریه 2004 فعال شد. مارک زوکربرگ (Mark Zuckerberg ) فرد و سازنده این سایت است و ارزش او امروزه 46 میلیارد دلار است. در لیست 400 پولدار ترین افراد دنیای Forbes او در جایگاه هفتم قرار دارد. امروز این سایت 12 ساله شده است و یکی از بزرگترین و موفق ترین برندهای دنیا به شمار می اید. اکثر مردم احساس میکنند که این سایت بیش از این مدت زمانی فعالیت داشته و مانند گوشی موبایل همیشه ما فیس بوک را داشته ایم. ما امروزه انقدر به این سایت عادت کرده ایم که ممکن است به فکر ما خطور کند که فیس بوک قبل از پیدایش اینترنت نیز وجود داشته است.
روند افزایشی پرسرعت این سایت نشانه ای از وضعیت فکری و روش زندگی ما در قرن 21 است. ما امروزه شاهد تکنولوژی هایی هستیم که میتوانند به سرعت نور در جامعه موج و یا اختلال ایجاد کنند. فیس بوک در دوران نوجوانی خود بر جامعه غلبه کرد و اکنون این سایت بیش از 1.2 میلیارد کاربر فعال دارد و به دنبال افزایش این تعداد به 5 میلیارد نفر است.
خدمات فیسبوک برای جذابیت جهانی، لذت تعامل، اتصال و ایجاد تغییر طراحی شده اند. در نتیجه شبکه ای که به ما اجازه دسترسی مستقیم به بسیاری از تجربیات شخصی را میدهد، در زندگی روزمره ما مهم به شمار می آید پس باید به آن احترام گذاشت و از آن محافظت کرد. در حالیکه این سرویس در سال های اخیر فرازونشیب هایی را داشته است، جرائم سایبری به صورت موازی تکامل یافته اند و علی رقم تلاش مبارزات مستمر این شبکه با این تهدید ها، فیس بوک همچنان دارای ضعفهای داخلی و خارجی میباشد.
این غول تکنولوژی از خطرات و تهدید های سایبری کاملآ آگاه است و مدام سایت خود را به روزرسانی میکند و در پایان سال 2015 اقدامات و بازرسی های امنیتی برای اندروید معرفی نمود. در نهایت باید گفت که عمده مسئولیت حفظ امنیت بر عهده کاربر است. نکات امنیتی ذیل به کاربران Facebook کمک خواهد کرد که محافظت مناسب را بر قرار کنند.
1.    به وجود اوردن یک اسم رمز غیر قابل هک
اگر اسم رمز شما ضعیف باشد، شما به مجرمین سایبری فرصت میدهید که با کمترین زحمت و بدون هیچ تخصصی به حساب شما دسترسی پیدا کنند.اسم رمز شما بهتر است که از بقیه حساب های شما متفاوت باشد و از یک اسم رمز پیچیده استفاده کنید. برای پیچیده تر کردن آن از حروف بزرگ، اعداد و symbol یا نمایه استفاده کنید. میتوانید عمدی در اسم رمز اشتباه کنید یا از راه حل های رمزنگاری یا Cryptography استفاده کنید.
2.    در هر زمان از محل login خود مطلع باشید
تکنولوژی به گونه ای تکامل یافته که به ما اجازه میدهد در تمام اوقات به حساب فیس بوک خود از چند وسیله مختلف متصل باشیم. اما دنبال کردن اینکه کدام وسیله ها و سیستم ها logged in هستند ممکن است مشکل باشد. شرکت فیس بوک یک راه حل برای این موضوع دارد. فیس بوک هر login به هر حساب را به عنوان active session ثبت میکند. شما این موارد را میتوانید در تنظیمات امنیتی (security settings) ببینید و مدیریت کنید.
3.    هشدار login ها را فعال کنید
برای مشاهده کردن دسترسی های غیر مجاز احتمالی گزینه ارسال هشدارهای login را فعال نمایید. اگر کسی جز شما سعی کند که به حساب شما دسترسی پیدا کند برای شما یک هشدار از طریق ایمیل ارسال میشود و میتوانید سریع با این موضوع برخورد کنید.
در زمان دریافت اطلاعیه دسترسی غیر مجاز، Facebook برای کاربر یک پروسه احراز هویت پیچیده اجرا میکند که مشخص میکند که چه تغییراتی توسط عامل غیر مجاز به وجود امده است.
4.    تحت تاثیر فریب های فیشینگ (phishing) قرار نگیرید
در کنار موارد اسپم، موارد کلاهبرداری فیشینگ در رسانه های اجتماعی نفوذ گسترده کرده اند و ازپیچیدگی های خاص خودشان برخوردارند.
یکی از کلاه برداری های معمول در فیس بوک استفاده از یک صفحه قلابی login است که از لحاظ ظاهری هیچ تفاوتی با صفحه اصلی ندارد. با استفاده از این صفحه مجرمین اسم کاربری و اسم رمز شما را به دست خواهند آورد. اگر موردی را دیدید که غیر معقول و یا غیر عادی بود مراقب باشید. همچنین مراقب درخواست های رسمی برای اطلاعات محرمانه/بانکی خود باشید چون منابع رسمی این اطلاعات را از طریق اینترنت از شما نخواهند خواست.
5.    روش برخورد با اسپم:
هیچکس از اسپم خوشش نمیاید اما هر از گاهی ما با این مسئله روبرو میشویم. در فیس بوک اسپم ممکن است به عنوان درخواست یک پست و یا پیام “از طرف و به نام دوستان و یا خانواده” دریافت شود. اگر در هر زمانی به موردی شک دارید احتیاط کنید. بجای کلیک کردن روی یک لینک و یا اشتراک گذاری، آن را به عنوان اسپم گزارش کنید. اگر موردی را دیدید که بیش از حد معمول تکرار میشود فرد را آگاه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید