LOADING CLOSE

نود درصد والدین نگران آنلاین بودن بچه‌های خود هستند

نود درصد والدین نگران آنلاین بودن بچه‌های خود هستند

نود درصد والدین نگران آنلاین بودن بچه‌های خود هستند

نود درصد والدین نگران آنلاین بودن بچه‌های خود هستند

اینترنت امروزه فراتر از انتظارات همه مردم پیشرفت نموده است و روند جدید و بی‌سابقه‌ای در ارتباطات، کسب‌وکار و همکاری به وجود آورده است. اما مجرمین سایبری از آن سوءاستفاده می‌کنند تا به اهدافی مانند کسب درآمد غیرقانونی و اهداف غیراصولی دیگری برسند. اینترنت درواقع محیطی هم خوب و هم بد است. داشتن اینترنت و وجود کودکان و نوجوانان تشنه تکنولوژی، کار والدین را در همراه بودن و کنترل فرزندان خود در این محیط دشوار نموده است.
درگذشته موارد نگرانی والدین در باب فرزندان خود نسبتاً ساده بود. آنها نگران سلامتی، خوشحالی، اجتماعی بودن و چالش‌ها در محیط فرزندان خود بودند. با افزایش سن فرزندان نگرانی‌های بعدی ارتباطات جدید، موارد شغلی و محیط زندگی آنان بود.
اگرچه امروزه این موارد هنوز دارای اهمیت هستند ولی موارد و مشکلات دیگری نیز مانند رسانه‌های اجتماعی و privacy وجود دارد که ناشی از استفاده فرزندان از اینترنت است. مطالعات نشان داده است که کودکان حتی در سن سه‌سالگی فعالانه از اینترنت استفاده می‌کنند. معمولاً آنها از یک وسیله موبایلی مانند ipad یا تبلت شروع کرده و با بالا رفتن سن به رسانه‌های اجتماعی مانند Facebook ، Twitter، Instagram، Snapchat یا Tinder و غیره جذب می‌شوند.
تمامی این خدمات جوانب خوبی دارند اما در کنار آن مواردی مانند مزاحمت سایبری، دزدی مالی و شناسه و انتقام‌جویی‌های مختلف وجود دارد. در کل جوانان در زمان ورود به اینترنت خود را در محیطی می‌بینند که در آن مرز و تقسیم‌بندی سنی یا کنترل والدین وجود ندارد. ارائه‌دهندگان محصولات امنیتی و دولت‌ها درصدد این هستند که یک اینترنت مناسب برای کودکان و نوجوانان به وجود آورند و حداکثر تلاش خود را با معرفی تکنولوژی‌ها و نوآوری‌های جدید می‌کنند. اما بسیاری از والدین نمی‌توانند در چرخه تکنولوژی‌های جدید قرار بگیرند و برای آنان تلاش کردن مانند دوندگی در مسابقه‌ای است که تکنولوژی 10 برابر سرعت را دارد.
گزارش جدیدی از شرکت ESET نشان می‌دهد که 88 از والدین نگران محتوای قابل‌دسترس فرزندان خود در اینترنت هستند. در همان حال تعداد کمی از والدین اقدام به نصب نرم‌افزار امنیتی و اپ های کنترل وسایل موبایلی و متصل به اینترنت متعلق به فرزندان خود می‌کنند. در این مطالعه 2000 پدر و مادر از سراسر کشورهای امریکا و انگلستان شرکت کردند و مشخص شد که 37 از فرزندان بر روی موبایل و تبلت خود برنامه امنیتی ندارند و 34 از والدین اپ های کنترل برای مدیریت تجربه آنلاین فرزندان خود نصب نموده‌اند.
برخی از موارد نگرانی در زمان دسترسی فرزندان به اینترنت برای والدین به شرح ذیل است که موارد امنیتی در بالای این لیست قرارگرفته است.
• 81 از والدین ابراز نگرانی از بازدید سایت‌های نامناسب توسط فرزندان را کردند.
• 71 از والدین ابراز نگرانی در مورد دادن اطلاعات خصوصی توسط فرزندان به افراد غریبه کردند.
• 61 نگران صرف زمان بیش‌ازحد فرزندان با وسایل خود بود.
علی رقم این نگرانی‌ها، ارائه‌دهندگان محصولات امنیتی هنوز نرم‌افزارهای امنیتی و privacy تولید می‌کنند و باوجود نقض‌های متعدد در سیستم‌ها و خبررسانی هک‌های بی‌شمار، مردم سعی بر به‌روزرسانی و پچ نمودن سیستم‌های خودکرده، اسم رمزهای پیچیده‌تر انتخاب می‌کنند و نرم‌افزار ضدویروس نصب می‌نمایند. ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی (ISP) امروزه می‌توانند برای مشتریان خود خدمات مدیریت اسم رمز، محدودکننده وسایل موبایلی و مانیتورینگ اینترنت را فراهم و فعال نمایند. برخی از والدین نیز از شبکه‌های خصوصی مجازی (VPN) مانند Tor استفاده می‌کنند تا امنیت بیشتری داشته باشند. امروزه نیز ما اپ های امنیتی متعددی برای تماس تلفنی و ارسال پیام‌داریم که یعنی امنیت فراتر از کامپیوترها رفته است.
کارشناسان میگویند یک بخش از راه‌حل امنیتی برای کودکان و نوجوانان تکنولوژی است و بخش دیگر آموزش دادن درست به آنان است. در مطالعه‌ای از روزنامه Guardian مشخص شد که کارشناسان امنیتی خبره به کودکان خود امنیت را آموزش داده و به آنها مواردی مانند احتیاط با لینک‌های مشکوک تا عدم ارتباط‌گیری با افراد مشکوک را گوشزد نموده و به آنها یاد می‌دهند که چگونه در اینترنت دفاعی برخورد کنند. البته اقدامات دفاعی یک کارشناس با یک پدر و مادر متفاوت است. پیشنهاد‌های کارشناسان برای دفاع و امنیت متفاوت است. برخی معتقد به نداشتن فیلتر، برخی باید فرزندان را نظارت کنند، برخی با اسکن کردن برای بدافزار و به‌روزرسانی ضدویروس موافق هستند و دیگران استفاده از کلاود خصوصی و شخصی (personal private clouds) را ترجیح می‌دهند.
در آخر اگر در حال نظارت فرزند خود در زمان اتصال او به اینترنت هستید و او با این نظارت مشکلی ندارد او موجه عمل می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید