LOADING CLOSE

بنیان‌گذاران رمزنگاری برنده جایزه Turin 2016

بنیان‌گذاران رمزنگاری برنده جایزه Turin 2016

بنیان‌گذاران رمزنگاری برنده جایزه Turin 2016

امسال جایزه Turinبه دو نفر (Whitfield Diffie and Martin E. Hellman) برای تحقیقات آنها در مورد رمزنگاری در سال 1976 و درنهایت منجر شدن آن به تکنولوژی public-key cryptography  یا رمزنگاری نامتقارن اهدا شد. این برندگان در اجلاس امنیت تکنولوژی (RSA) که این هفته برگزار شد اعلام شدند.
جایزه Turin از سال 2014 توسط موسسه Machinery Computing به بهترین فعالیت‌ها درزمینهٔ کامپیوتری اهداشده است. این جایزه را اکثر مردم به‌عنوان جایزه نوبل در کامپیوتر می‌دانند. برندگان این جایزه مبلغ 1 میلیون دلار جایزه می‌گیرند که فعالیت‌های خود را ادامه دهند. Alan Turin ریاضی‌دان و دانشمند کامپیوتر انگلیسی بود و پدر کامپیوتر مدرن بشمار می‌رود و این جایزه به نام او اهدا می‌گردد.
ماجرا برنده شدن این دو نفر در سال 1970 شکل گرفت. در این سال یک محقق هوش مصنوعی در دانشگاه Stanford در آمریکا به نام John MacCarthy  یک مقاله در مورد احتمال وجود یک ترمینال اطلاعاتی خانگی (Home Information Terminal) ارائه داد. او پیش‌بینی نمود که این ترمینال به یک کامپیوتر مشترک از طریق شبکه تلفن متصل خواهد شد. در این کامپیوتر فایل‌های مختلفی مانند کتاب، مجله، روزنامه، کاتالوگ، برنامه‌های پروازی خطوط هوایی و فایل‌های شخصی ذخیره خواهد بود و بر روی این ترمینال خوانده خواهد شد.
در آن زمان Whitfield Diffie یک برنامه‌نویس جوان بود و در لابراتوار هوش مصنوعی در دانشگاه Stanford کار می‌کرد. پس از خواندن این مقاله او شروع به فکر کردن در مورد وجود یک امضا مشخص در دنیای paperless کرد. او تا سال 1976 مشغول به تحقیق این امر با همکاری Martin E. Hellman (یک مهندس برق و الکترونیک) بود و آنها در این سال public-key cryptography را اختراع نمودند. این تکنیک دو دهه بعد باعث شد که World Wide Web به وجود آید.
درحالی‌که می‌توان از اطلاعات محرمانه توسط یک کلید Symmetric یا کد تکی دیجیتال محافظت کرد، این مسئله برای دو طرف یا بیشتر در حال تعامل در دنیای مجازی و بدون داشتن برخورد فیزیکی باهم بسیار پیچیده‌تر خواهد بود. این تکنولوژی امروزه برای محافظت از کلیه ارتباطات الکترونیکی استفاده می‌شود.
“رمزنگاری کلید عمومی” یا “رمزنگاری نامتقارن” (Public-key cryptography ) روشی است که در آن کلید مورداستفاده رمزگذاری با کلید مربوط به رمزگشایی متفاوت است. در رمزنگاری نامتقارن، کاربر یک جفت کلید در اختیار دارد: “کلید عمومی” برای رمزگذاری متن اصلی و تائید امضای دیجیتال و “کلید خصوصی” برای رمزگشایی متن رمز و امضای دیجیتال داده‌ها. کلید خصوصی مخفی باقی می‌ماند ولی کلید عمومی به‌طور وسیع منتشر می‌شود و تنها خود کاربر کلید خصوصی جهت رمزگشایی را در اختیار دارد. این دو کلید باهم رابطه‌ای ریاضی دارند و رمز کلید خصوصی از روی کلید عمومی محاسبه پذیر نیست. در رمزنگاری متقارن رمزگذاری و رمزگشایی با یک کلید انجام می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید