LOADING CLOSE

2015 سال باج‌گیری و 2016 سال توسعه‌دهنده‌های IoT

2015 سال باج‌گیری و 2016 سال توسعه‌دهنده‌های IoT

2015 سال باج‌گیری و 2016 سال توسعه‌دهنده‌های IoT

2015 سال باج‌گیری و 2016 سال توسعه‌دهنده‌های IoT

در سال 2015 نقص به سیستم‌ها، آسیب‌ها، سرقت داده‌ها، پیدایش بدافزار، تبلیغ افزار، باج افزار و غیره به‌صورت مستمر و زنجیره‌وار صورت گرفت که باعث از دست دادن اعتبار بسیاری کسب‌وکار‌ها و رونمایی از عملکرد غیرقانونی بسیاری از شرکت‌های بزرگ شد. 2015 توسط بسیاری از شرکت‌ها به‌عنوان “سال باج‌گیری” شناخته‌شده است چون ما شاهد هجوم حملات و موفقیت زیاد بدافزارهای باج‌گیری بودیم.
در حملات باج‌گیری مجرمین سایبری وارد شبکه قربانی می‌شوند، داده‌ها را رمزنگاری می‌کنند و سیستم را از دسترس خارج می‌کنند و برای بازگشت داده‌ها معمولاً درخواست باج به‌صورت bitcoin می‌کنند. در اوایل نوامبر 2015 یک شرکت روسی ضد بدافزار بانام Dr. Web گزارش داد که بدافزار باج‌گیر Linux.Encoder 1 در کل اینترنت با سرعت افزایشی توزیع شد و بیش از 2000 سایت را تا آخر هفته دوم ماه نوامبر آلوده کرد. مابین سال 2014 و 2015 بدافزار باج‌گیر Cryptowall در طی حملات خود برای مجرمین درآمدی معادل 18 میلیون دلار داشت.
به‌پیش بینی سازمان FBI این حملات در سال جدید ادامه دارد و ممکن است به وسایل موبایلی مهاجرت کنند. سازمان‌ها و مسئولین امنیتی نیز درگیر حملات hacktivist ها خواهند بود. این نوع حملات داده‌های حساس، محرمانه و مشکل‌ساز سازمان‌ها را برای عموم فاش می‌کنند. نمونه‌ای آن فاش‌سازی داده‌های Ashley Madison است که اطلاعات 40 میلیون کاربر را در سراسر دنیا فاش کرد. 55 از حملات در سال 2014 توسط افراد با دسترسی قانونی به سیستم‌های سازمانی و داده‌ها صورت گرفت. 80 از حملات توسط گروه‌های منظم و پیچیده هکرها صورت گرفت. شرکت IBM گفته است که هکرهای غیرحرفه‌ای معمولاً اثراتی از خود باقی می‌گذارند که باعث ردیابی و دستگیری آنها می‌گردد و راهی برای کشف نقض‌های بزرگ و اساسی است.
محققان نیز دریافتند که تهدیدهای داخلی بیشترین نگرانی را برای مسئولین و مدیران امنیت اطلاعات ایجاد می‌کنند و اکثر نقض‌ها از عدم اجرا روندها و فعالیت‌های امنیتی (که می‌توان از آن‌ها جلوگیری نمود) منشأ می‌گیرد. در سال 2015 کمیسیون رادیو/تلویزیون و ارتباطات کانادا (Canadian Radio-television and Telecommunications Commission) موفق به دریافت اولین حکم دستگیری مجرمین سایبری را بر اساس قوانین  ضد-اسپم کانادا (Canadian Anti-Spam Legislation) دریافت نمود که باعث ازهم‌پاشیدگی زیرساخت دار و گروه Win32/Dorkbot botnet شد. این botnet در دوران فعالیت خود 1 میلیون سیستم را در 190 کشور آلوده نمود.
با افزایش علاقه به اینترنت اشیا (Internet of Things)، ارتباطات وسیله با وسیله و تکامل وسایل و خودروهای بدون سرنشین و اتوماتیک در2015، علم رباتیک (Robotics) پیشرفت چشمگیری به خود دید. در حال حاضر ادغام و ارتباط وسایل متصل و تکنولوژی drone در حال تغییر دادن روش کار، تفریح، زندگی و فعالیت ما است. در آینده نزدیک این تکنولوژی‌ها به هم مرتبط می‌شوند و بسیاری از کارهای روزمره را به عهده خواهند گرفت. بر اساس پیش‌بینی IDC کانادا سال 2016 سال توسعه‌دهنده‌های IoT خواهد بود.
در سال آینده با استفاده از توانایی‌های کلاود (cloud computing) و تمایل به داشتن جایگاه در کلاود (cloud footprint) ادغام شرکت‌ها امری روزمره خواهد بود. برای مثال در سال 2015 شرکت‌های Dell و شرکت ذخیره داده‌های EMC باهم ادغام شدند که یکی از بزرگ‌ترین وقایع امور سایبری سال قبل به شمار می‌آید. این ادغام با هزینه‌ای معادل 67 میلیون دلار انجام شد و دسترسی شرکت Dell را به بخش فروش توانا و نیرومند فروش EMC امکان‌پذیر ساخت. در همین حال شرکت EMC جایگاهی در بازار متوسط (midmarket) و سهم بیشتری مشتری را به دست آورد.
در سال‌های 2014 و 2015  باربی سخنگو(talking Barbie) تولید شد و پوشیدنی‌های الکترونیکی و دیجیتالی (wearables) تکامل‌یافته و بین مردم محبوب شدند. امروزه ما می‌توانیم  وسیله‌ها را بر روی مچ دست، بازو، پاها و غیره بپوشیم یا قرار دهیم. انواع سانسورها در همه‌چیز (ساعت مچی، عینک، هد ست و حتی کاپشن) قرار گرفتند. طیف وسیعی از ساعت‌های هوشمند قابل اتصال به گوشی نیز سال گذشته به بازار آمد و این روند ادامه دارد.
در آخر 2015 شرکت Mattel یک باربی سخنگو تولید کرد که می‌تواند دو نوع مکالمه با کودک داشته باشد. این اسباب‌بازی صدای کودک را ضبط می‌کند و از طریق WiFi به کلاود ارسال می‌کند و پاسخ مناسب را از سیستم اتوماتیک کامپیوتری خود در کلاود دریافت می‌کند. این راه را برای نسل جدید وسایل متصل و بازی‌های تعاملی (Interactive) بازکرده است. در همان حال مخلفانی هستند که آنرا نقض محرمانگی و جاسوسی بر کودکان می‌دانند.

دیدگاهتان را بنویسید