LOADING CLOSE

نکات مثبت برای استفاده از ITIL

13 دانستنی در مورد ITIL

نکات مثبت برای استفاده از ITIL

 

در اینجا ما به منافع استفاده از (ITIL) Information Technology Infrastructure Library نکات مثبت برای استفاده از ITIL:یا کتابخانه زیربنایی فناوری اطلاعات نگاه میکنیم و میبینیم چرا بسیاری از شرکت ها و سازمان های مطرح در دنیا از این فناوری استفاده میکنند.
1. ITIL اثبات شده است و در سراسر جهان استفاده میگردد
ITIL “قوائد و اصطلاحات اصولی” را در یکسری “روش های مناسب کاری یکپارچه” خلاصه نموده است، که برای تقاضا در بازار به وجود امده است و در چرخه بهبود دائم قرار دارد. سازمان ها در سراسر دنیا نشان داده اند که میتوانند ITIL را دوباره و دوباره با نیاز های کسب و کار خود تطبیق دهند. با انعطاف بودن و قابلیت تطبیق آن به هر اندازه مورد نیاز یعنی هر سازمانی به هر اندازه و ساختارمیتواند ITIL را برای بهبود کسب و کار خود پیاده سازی نماید.
استفاده از ITIL عملی و ثابت شده است و به افراد و سازمان ها اعتماد به نفس برای عمل کردن قطعی را میدهد. یکی از کلید های موثر در موفقیت ITIL وجود برنامه های آموزشی، دوره و مدارک اتمام دوره است. داشتن خدمات موفق در یک سازمان به حضور پرسنل دارای دانش، آموزش و تجربه کافی و درگیر در بخش مدیریت خدمات بستگی دارد.نکات مثبت برای استفاده از ITIL

2. بهبود در رضایت مشتری و ارتباطات
ITIL برای متمرکز شدن کل سازمان بر نیاز های مشتریان و تجربه کاربر طراحی شده است و تاکید پایین تری بر مشکلات تکنولوژی دارد. افزایش رضایت مندی مشتری باعث داشتن ارتباطات بهتر و اعتماد بیشتر ما بین طرفین می شود.

3. قابلیت اطمینان و کیفیت سرویس بهتر
با استفاده از استاندارد هایی که ثابت شده و کارآمد هستند، ارائه دهندگان خدمات قادر خواهند بود که به راحتی خدمات بدون وقفه در سطح خدمات توافقی (SLA) را به صورت موثر و با بهره وری بالا ارائه دهند. تیم پشتیبانی میتواند خدمات را سریع تر بازراه اندازی کند، و زمان های قطعی و اختلال را کاهش دهد. ارائه دهندگان خدمات نیز قادر خواهند بود که با راحتی بیشترتعهد های سطح خدمات (SLA)، قرارداد ها، قوانین و مطابقت های قانونی را اجرآ کنند.

4. بهینه سازی ارائه خدمات در تمام زنجیره توضیح
ITIL فرصت های قابل توجهی را برای ساده سازی و استاندارد نمودن کسب و کار با شرکآ تجاری ارائه میدهد. ITIL مدل ها و پروسه های مورد نیاز ارائه دهندگان خدمات را ارائه میدهد تا آنان بتوانند در رابطه با کسب وکار، مشتریان، کاربران و تامین کنندگان تصمیمات مناسب سرمایه گذاری، مدیریت ریسک و الویت ها را گرفته و این زمینه ها را بهبود دهند. منافع معقول از اجرآ ITIL به شرح ذیل است.

• کاهش 30 درصدی هزینه های پشتیبانی
• افزایش وقایع اصلاح شده در تماس اول تا 20 درصد
• افزایش ارزش سابقه خدمات با کاهش هزینه ها و ریسک ها

5. مزایای رقابتی از طریق تولید ارزش و تغییر به روش چابک (agile)
با استفاده از روش ها چرخه عمر (Lifecycle) خدمات ITIL، سازمان ها میتوانند که بر روی ارائه ارزش به مشتریان تمرکز کنند و به سرعت خود را با تغییرات در زمینه کسب وکار وIT وقف دهند. کسب وکارهای موفق میتوانند با تشریح کردن و مدیریت برمشتریان و سابقه (Portfolio) تغییرات و رشد قطعی مثبت در کار خود به وجود اورند. این مسئله به سازمان شما در مقایسه با رقبا برتر خواهد داد. منافع معقول شامل موارد ذیل است.
• کاهش 30 الی 50 درصدی در چرخه اجرایی و زمانی پروژه ها و تغییرات
• افزایش سرعت تغییر به سوی موفقیت
• کاهش ریسک از عدم برنامه ریزی و تغییرات دیر هنگام

ITIL

Information Technology Infrastructure Library

ITIL مخفف عبارت (Information Technology Infrastructure Library) به معنای کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات می باشد. این شبه استاندارد معادل استاندارد ISO 20000 می باشد و چارچوب کاری و الگوهایی پشتیبانی، پیاده سازی و بهبود مستمر سرویس های فناوری اطلاعات در سازمان ها است. ITIL یک سری اسناد و قواعد است که توسط دفتر تجارت یک سازمان دولتی در انگلستان است ایجاد شده است.
ITIL برای ایجاد یک چارچوب کارآمد برای مدیریت خدمات IT طراحی شده است. این چارچوب مشخص می¬کند که چگونه مدیریت شبکه یک سیستم و سازمان باید سازماندهی شود. ITIL ساختار سازمانی و نیازهای تخصصی یک سازمان IT را مشخص می¬کند و این کار را به وسیله ارائه¬ی یک سری برنامه های مدیریتی که سازمان با آنها بتواند عملیات IT انجام دهد، امکان پذیر می¬کند.
ITIL یک سری توصیه های آزمایش شده و کارآمد با تعاریف معمولی است. این اصول معمولا به پنج گروه سند یا مجموعه تقسیم می شود که به عنوان مجموعه¬ها شناخته می شوند. این پنج مجموعه عبارتند از:
• Service Strategy یا استراتژی سرویس
• Service Design یا طراحی سرویس
• Service Transition یا انتقال سرویس
• Service Operation یا عملیات سرویس
• Continual Service Improvement یا بهبود مداوم سرویس

• عناصر CSIشامل موارد زیراست:
• اندازه گیری و تحلیل سطح خدمات دستیافته از طریق مقایسه آنها با نیازمندیهای توافقنامه سطوح خدمات
• پیشنهادات بهبود در تمام فازهای چرخه حیات
• معرفی فعالیتهایی که کیفیت، کارایی و رضایت مشتریان را از سرویسها و فرآیندهای مدیریت سرویس فناوری اطلاعات، افزایش خواهند داد
• عمل کردن سرویسهای IT باهزینه مؤثر بدون ایجاد خلل در رضایت مشتری
• به کاربردن مناسب متدهای مدیریت کیفیت برای بهبود فعالیتها

دیدگاهتان را بنویسید