LOADING CLOSE

آخرین خبرهای جرائم سایبری در جهان

مجرمین سایبری همواره از داعش حمایت می‌کنند

آخرین خبرهای جرائم سایبری در جهان

آخرین خبرهای جرائم سایبری در جهان

اخبار جرائم سایبری امروزه بسیار گسترده بوده و تعداد جرائم در حال افزایش است. ما هرروز این‌گونه اخبار را می‌بینیم و می‌خوانیم. جرائم سایبری شامل نقض به سیستم‌ها، وجود آسیب‌پذیری‌های گوناگون و سرقت و دزدی داده، اطلاعات و پول می‌باشد.

در همین حال اخبار زیادی از دستگیری و به دام انداختن مجرمین نیز شنیده می‌شود. اکثر کشورهای جهان در تلاش برای از هم پاشیدن گروه‌های مجرمین سایبری و دستگیری هکرها هستند.
متأسفانه اخبار جرائم سایبری به‌سرعت از چشم افتاده و تیترها از یاد می‌روند. در این مقاله 6 خبر اخیر موارد مقابله و مبارزه با جرائم سایبری با لینکان ارائه‌شده است تا خواننده از موفقیت‌های چشمگیر مبارزه با جرائم سایبری آگاه شود و آسوده‌تر در اینترنت فعالیت کند.
1. دستگیری بیش از 60 مجرم سایبری در فروروم Darkode
به گزارش یک سازمان خبری در برزیل در تاریخ 24 تیر 1394، مأمورین پلیس بین‌الملل بیش از 60 نفر را در فروروم Darklode به جرم فعالیت غیرقانونی سایبری دستگیر نمودند. این دستگیری‌ها با همکاری پلیس بین‌الملل و FBI در 18 کشور (شامل آلمان، انگلستان، رومانی، بازنیا، هند، دانمارک، کلمبیا و برزیل) انجام شد.

2. ده مجرم سایبری برتر جهان تحت تعقیب FBI
سازمان FBI مرتب در حال انتشار لیست مجرمین برتر دنیا درزمینهٔ ترور، قتل، مواد مخدر، افراد روانی و غیره می‌باشد. اخیراً با توجه به اهمیت و گسترش جرائم سایبری در سراسر جهان، این سازمان لیستی از خطرناک‌ترین مجرمان سایبری تحت تعقیب این سازمان انتشار داده است.

3. نوجوان فنلاندی با بیش از 50 هزار فعالیت هک محکوم شد
به گزارش شبکه بی‌بی‌سی، یک نوجوان فنلاندی 17 ساله بانام Julius RYAN Kivimaki در دادگاه‌های آن کشور برای انجام 50700 هک سنگین محکوم شد. گفته می‌شود که او یکی از اعضای گروه هکر Lizard Squad است و درگذشته شناسایی‌شده و مجرم سایبری باسابقه می‌باشد.

قبل از اجرا این دادگاه در سال 2013 (زمان دستگیری وی)، او یک ماه را در زندان گذرانده بود، چون او در سال 2012 در هک کردن بازی‌های آنلاین دست داشته است.

4. دستگیری 49 نفر از گروه مجرمین سایبری توسط Europol
به نقل از سایت Tripwire در هفته گذشته، مرکز جرائم سایبری اروپا (Europol) دریک همکاری بین‌المللی 49 نفر از یک گروه مجرمین سایبری را دستگیر نمود.

این گروه سایبری در سراسر اروپا (شامل ایتالیا، اسپانیا، لهستان، بلژیک، جورجیا و انگلستان) عضو داشته است. مجرمین حساب‌های ایمیلی سازمان‌ها را برای به دست آوردن 6 میلیون یورو سود و سوءاستفاده مالی هک نمودند و مبالغ را از سوی کاربران تجاری به سمت خود هدایت نمودند.

5. یک هکر در ماه در انگلستان محکوم می‌گردد
روزنامه Daily Mirror انگلیسی گزارش نموده است که بر اساس قانون سوءاستفاده کامپیوتری (Computer Misuse Act) به‌طور متوسط یک هکر در ماه در انگلستان محکوم می‌گردد. این گزارش ادامه می‌دهد که حدود صد هزار جرم سایبری سالانه در انگلستان اتفاق می‌افتد.

6. دو هکر در آمریکا برای نقض سیستم های سایت Photobucket دستگیر شدند
به نقل از وزارت دادگستری ایالات‌متحده آمریکا دو نفر به دلیل نقض سیستم‌های تصویری و ویدئویی سایت هاستینگ Photobucket در روز جمعه 18/2/1394 به اتهام توطئه و تقلب دستگیر شدند.

Ross Ulbricht

سؤالی که در اینجا پیش می‌آید این است که چه محکومیت و آینده‌ای در انتظار یک مجرم سایبری یا هکر است. می‌توان حدس زد که اگر یک مجرم سایبری دستگیر شود و جرم او ثابت شود احتمال رفتن به زندان او زیاد است. یکی از مجرمین سایبری به نام Ross Ulbricht، یکی از تأسیس کنندگان و مجری Silk Road، در ماه می 2015 به حبس ابد محکوم شد و مجبور به باز پس دادن مبلغ 183 میلیون دلار شد.

Silk Road یک بازار آنلاین بود که در وب فعالیت‌های غیرمجاز داشت. این مکان مجموعه‌ای از سایت‌ها و خدمات بود که از یک شبکه رمزنگاری‌شده برای فعالیت در اینترنت عمومی با استفاده از نرم‌افزار Tor استفاده می‌کرد. مانند Dorkode این شبکه محصولات غیرمجاز ازجمله مواد مخدر خریدوفروش می‌کرد.

بسیاری از مردم از محکومیت حبس ابد Ulbricht متعجب شدند که دلیل آن درواقع فروش مواد مخدر بود. چندین فاکتور ازجمله وسعت یا گسترش جرم و بافت اجتماعی ممکن است در محکومیت‌های جرائم سایبری اثرگذار باشد.

سرقت سایبری می‌تواند در مقیاس‌ها و گستردگی‌های انجام شود که در دنیای فیزیکی امکان‌پذیر نباشد.

در سال 2013 سرقت از کارت‌های اعتباری آنلاین در فقط چند ماه فراتر از سرقت‌های بانکی امریکا بود. به یاد داشته باشید که امکان دارد در سرقت‌های فیزیکی چندین مجرم دستگیر و یا کشته شوند اما در فضای مجازی این مسئله مطرح نیست.

یک مجرم سایبری دیگر بانام Steven Sadler در اوایل سال 2015 محکوم‌به 5 سال زندان و 4 سال زندان تعلیقی برای فروش حدود یک‌میلیون دلار مواد مخدر شد.

در اویل ماه جولای یکی از اعضای Darkode بانام Hieu Minh Ngo از ویتنام برای جرائم کلاه‌برداری اینترنتی، دزدی شناسه، دسترسی غیرقانونی به کامپیوتر و انواع جرائم سایبری دیگر به 13 سال زندان محکوم شد.

او داده‌های سرقت شده از سایت PII و توان انجام جستجو در پایگاه‌های داده‌های اطلاعاتی PII (یک سایت خرید آنلاین با بیش از 1300 مشتری) برای نقض هویت کاربران و افراد مشخص را به مجرمین دیگر فروخت.

این فرد درآمدی معادل 2 میلیون دلار از فعالیت‌های خود داشت. بر اساس محاسبات سازمان مالیات امریکا (IRS) پس از فروش این اطلاعات، به 13000 شهروند آمریکایی خسارتی معادل 65 میلیون دلار وارد شد.

این‌یک نمونه از محکومیت‌هایی است که در انتظار مجرمین سایبری می‌باشد.
خالقان نرم‌افزار استخراج داده‌های SpyEye که یک کیت بدافزاری با ظاهر GUI است و استفاده از آن برای کلاه‌برداری بانکی بسیار آسان می‌باشد در سال 2014 به جرم خود اعتراف کردند و در انتظار اعلام محکومیت خود هستند.

این نرم‌افزار نیز از طریق فوروم Darkode قابل تهیه بود. این دو فرد (Aleksandr Andreevich Panin از روسیه و Hamza Bendelladj Hamza Bendelladj از الجزایر) منتظر هستند که ابعاد وسیع جرم آنان بررسی و تائید شود تا محاکمه شوند.
باید آگاه بود که پس از دستگیری مجرمین سایبری، تحقیقات و نتیجه‌گیری از جرم ممکن است چندین سال طول بکشد.

این عامل ممکن است بازدارنده جرائم سایبری نباشد و درنتیجه باید اجرا قانون با سرعت بیشتری انجام شود تا بازدارنده فعالیت مجرمین دیگر باشد. می‌توان گفت که منابع کافی به پیشگیری از جرائم سایبری اختصاص داده نمی‌شود ولی با مشارکت گسترده‌تر مردم و توجه به اهمیت ایجاد امنیت در کل جامعه، قانون‌گذاران باید بودجه بیشتری به این امر اختصاص دهند.

دیدگاهتان را بنویسید