LOADING CLOSE

چگونه زمانی که آنلاین هستیم شناسایی نشویم

چگونه زمانی که آنلاین هستیم شناسایی نشویم

چگونه زمانی که آنلاین هستیم شناسایی نشویم

چگونه زمانی که آنلاین هستیم شناسایی نشویم

عدم شناسایی کامل در زمان آنلاین بودن امکان پذیر نیست، اما میتوان با روش ها و ابزارهایی حریم خصوصی خود را حفظ کرده و حداقل رد دیجیتالی از خود بر جای بگذاریم. همه ما برای انجام انواع “تعاملات و داد وستد” به اینترنت وابستگی زیادی پیدا کرده ایم که با کامپیوتر، موبایل و تبلت به آن متصل هستیم. بسیاری از کاربران به فکر عدم نقض به حریم خصوصی خود بوده و به دنبال روش هایی هستند تا رد پای آنها شناسایی نگردد و این سوال مطرح میشود که چه باید کرد؟
در مرحله اول کاربران باید بازبینی کنند و عناصر حریم خصوصی  که برای آنان اهمیت دارد را شناسایی کنند. برای مثال آیا آنها میخواهند که اینترنت به آدرس GPS، دوربین، عکس ها و دفترچه تماس آنان دسترسی داشته باشد یا خیر. موارد حریم خصوصی قابل لمس نبوده و برای هر فرد ملاحظات خاص خود را دارد.
باید قبول کنیم که در برخی از موارد (مانند استفاده از یک رسانه شخص ثالث (Internet) – یک دوربین در یک آسانسور – یک آپ (App) در موبایل که نیاز به اتصال به اینترنت دارد) حریم خصوصی معنا ندارد. شما در اصل باید آگاهی شخصی در این موارد داشته باشید.
کاربران اینترنت باید در مورد حریم خصوصی آنلاین طرز تفکر خاصی را پیش بگیرند و اطلاعات خصوصی خود را در یک “گاو صندوق” بگذارند. این یعنی ارزش شخصی قائل شدن برای اطلاعات خصوصی. همیشه به فکر این باشید که سایت ها از “اطلاعات گرفته شده از شما” چه بهره ای خواهند برد. دو حالت برای جلوگیری از نشت اطلاعات شما وجود دارد: “ارائه ندادن اطلاعات” و یا “دادن اطلاعات غلط”. هدف اینکار محافظت بیشتر از اطلاعات آنلاین است. برخی از سایت ها در اینترنت (internet anonymizers) پس از وارد کردن یک اسم، به شما یک پروفایل اطلاعات ساختگی ارائه میدهند.
البته برخی عقیده دارند که سایت های internet anonymizers و خصوصی سازی ایمیل کارایی نداشته و خدمات آنها فقط جهت دریافت پول مردم است. افراد معمولی قادر به تشخیص، تست کردن و یا درک واقعیت اینگونه سایت ها و خدمات نیستند. این عده میگویند که بهترین راه برای دنبال نشدن آنلاین اینست که به شبکه تلفن و اینترنت وصل نباشید.
از طرفی دیگر یک سری محصول برای حفظ حریم خصوصی آنلاین وجود دارد و برای افرادی که میخواهند در اینترنت محفوظ بمانند چند روش، از جمله ارائه اطلاعات غلط، وجود دارد.
1-    در زمان آنلاین بودن از VPN استفاده کنید. با اینکار ترافیک داده ای شما رمزنگاری میشود و شناسایی آن توسط هکرها و جاسوسان سخت تر میگردد. استفاده از محصولات دیواره آتش و UTM پارس فن آوران خوارزم که دارای VPN در طراحی ومعماری خود هستند شما را از موارد انتقال اطلاعات و شناسایی کاربران در اینترنت محافظت مینماید. خدمات VPN ارزان قیمت دیگر نیز وجود دارد که از آن افراد معمولی و تعداد کاربرهای محدود نیز میتوانند استفاده کنند.
2-    با نصب HTTPS شما میتوانید یک ارتباط امن در اینترنت داشته باشید. HTTPS مجانی است و در مرورگر نصب میشود، اما برای وسائل موبایل هنوز موجود نیست.
3-    در زمان پر کردن فرم های آنلاین از قانون “ارائه حداقل اطلاعات” پیروی کنید. فقط فیلدها و باکس های ضروری (mandatory) را پر کنید. مورد “OPT IN” را انتخاب نکنید، مگر آنکه واقعآ لازم باشد. از محتوا و free giveaway ها در زمان درخواست برای اطلاعات شخصی دوری کنید.
4-    کاربرها میتوانند فعالیت های خود را در شبکه های اجتماعی محدود یا قطع کنند. با نبودن در شبکه های اجتماعی ردپای شما برداشته میشود و هدف تبلیغات و ردیابی هدفمند نخواهید بود.
5-    در زمان فعالیت در رسانه های اجتماعی، پست های خود را از WiFi خانه یا محل کار که دارای اسم رمز و محافظت شده است انتشار دهید. سعی کنید از طریق کامپیوتر پست انتشار دهید نه موبایل.
6-    در سایت هایی مانند Instagram، فیس بوک، Google+ و مشابه آن، تنظیمات Privacy را بر روی لیست تایید شده (Approved List) بگذاریت تا کسی خارج از این محدوده اطلاعات شما را مشاهده نکند. در مورد تایید پست ها و تصاویر که در آن Tagged شده اید نیز محتاط باشید.
7-    برای امنیت بیشتر وسائل موبایل، کاربر میتواند در زمان بازی و کارهای بدون نیاز به اینترنت از حالت “Airplane Mode” استفاده کند و از انتقال اطلاعات جلوگیری کند.
8-    میتوانید در موبایل خود اینترنت سیم کارت (cellular data connections) را قطع کنید و با WiFi خانه یا محل کار که دارای اسم رمز و محافظت شده است از موبایل به اینترنت وصل شوید.
9-    حالت GPS و WiFi موبایل خود را خاموش کنید تا زمانی که به آن نیاز دارید. حالت geolocation را برای عکس ها نیز خاموش کنید تا شما را به راحتی ردیابی نکنند.
10-    با داشتن و استفاده از یک موبایل ساده بجای موبایل هوشمند، ردیابی و دریافت اطلاعات از شما سخت تر میشود چون به شبکه های اجتماعی و بازی های آنلاین متصل نیستید.

دیدگاهتان را بنویسید