LOADING CLOSE

مروری بر تکنولوژی شناخت چهره (facial recognition)

facialtech

مروری بر تکنولوژی شناخت چهره (facial recognition)

مروری بر تکنولوژی شناخت :

پس از محبوب شدن و عمومیت پیدا کردن بی‌سابقه موبایل و تبلت، شرکت‌های.و لابراتوارهای تکنولوژی معتبر در دینا به سمت تکنولوژی‌های پوشیدنی (wearable tech)، biometrics، احراز.هویت چند فاکتوره (multi-factor authentication) گرایش پیداکرده و در این موارد تحقیقات انجام داده‌اند و اختراعات نوآوری را ثبت نموده‌اند.

یکی از زمینه‌های دیگر که امروزه اهمیت.دارد و در حال بررسی، تحقیق و توسعه است “تکنولوژِی شناخت چهره (facial recognition)” می‌باشد. این مقاله در مورد تکنولوژی.شناخت چهره (facial recognition)، منافع و روش کار با آن می‌باشد.

تکنولوژِی شناخت چهره پدیده جدیدی نیست اما اخیراً توجه عموم را به خود.بیش از.گذشته جلب نموده است. اولین آزمایش‌ها با این پدیده در سال‌های 1960 انجام شد و در آن.زمان خبر زیادی از.این تحقیقات افشا نشد.

امروزه علم استفاده‌شده در این تکنولوژی اساس ریاضیات، اتوماسیون و توان کامپیوتری دارد. مدل‌های اولیه تکنولوژِی شناخت.چهره نیاز.به ورودی زیادی از انسان داشت و درواقع نیمه اتوماسیون محسوب می‌شد.

در آن زمان هیچ‌کس تصور نمی‌کرد که در عرض نیم‌قرن این تکنولوژی.چنین.فراگیر و گسترده شود و در دنیای امنیت از چنین اهمیت بالایی برخوردار شود. امروزه تکنولوژِی شناخت چهره توسط پلیس، کارشناسان.امنیتی و دولت استفاده می‌گردد. مصرف‌کننده نیز می‌تواند از آن برای حفاظت از دستگاه یا وسیله خود به‌جای اسم رمز استفاده کند.

درحالی‌که این تکنولوژی در دسترس است و در وسایل موبایلی.استفاده می‌گردد، توسعه آن به‌تازگی شروع‌شده و هنوز به اوج خود نرسیده است.

مایکروسافت در نسخه 10 ویندوز برای اولین بار از تکنولوژِی.شناخت چهره برای احراز هویت استفاده می‌کند. شرکت اپل مشغول به بررسی روشی است که کاربر با tag کردن دوستان بتواند عکس‌های.آنان را خودکار share کند. فیس بوک و گوگل نیز تکنولوژِی شناخت چهره را برای tag کردن دوستان و جستجوی.عکس‌های خودی بررسی نموده‌اند.

 

تعدادی محقق چینی ادعا نموده‌اند که آنان اولین دستگاه خودپرداز یا ATM.دارای تکنولوژِی شناخت چهره را ساخته‌اند. 30 کلیسا در دنیا از نرم‌افزار شناخت چهره Churchix برای بررسی حضور افراد استفاده می‌کنند.

محققان آلمانی نیز درحال‌توسعه.تکنولوژِی شناخت چهره هستند که در تاریکی کار می‌کند.

در سال‌های اخیر تکنولوژِی شناخت چهره بیشترین استفاده.را در فرودگاه‌ها، گوشه‌های خیابان و مناطق عابر عمومی داشته است. روش کار این است که یک دوربین تصاویر را ذخیره می‌کند و بعد تصاویر را به یک.سیستم مانیتورینگ ویدیوی غیر خودکار و نظارت‌شده توسط یک کارمند ارسال می‌نماید.

این شخص تصویر یک فرد را از فید انتخاب می‌کند.و سعی دارد که آنرا با افراد موجود در پایگاه داده‌های سیستم خود تطبیق دهد. با استفاده از یک الگوریتم کامپیوتری پیچیده این سیستم سعی بر.شناسایی یک فرد بر اساس برخی از مشخصات چهره مانند فاصله چشم‌ها و یا عرض دماغ دارد.

درواقع این پروسه نه ساده است و نه روال راحتی دارد. تعداد بسیار.زیادی.دوربین‌ها هنوز تصاویر با وضوح پایین دارند و شناسایی را تقریب غیرممکن می‌کنند. سیستم‌های مانیتورینگ ویدیوی نیز در برابر تغییرات.نور مقاومت بالایی نداشته و توان شناخت حالات متفاوت چهره و تصاویر گرفته‌شده در زوایای مختلف را ندارد.

اعات دریافتی.از تصاویر 3 بعدی بسیار بالا است و امکان استفاده از microwave توانایی شناسایی بهتر منحنی‌های دور چشم، دماغ و چانه را می‌دهد و ساختن دقیق‌تر ساختار چهره امکان‌پذیر می‌شود.

مدل‌سازی سه‌بعدی محدودیت‌های کمتری در حالت نور و زوایا ایجاد می‌کند. تصاویر را می‌توان در صورت نیاز به‌راحتی از حالت سه‌بعدی به دوبعدی تبدیل.نمود و مشخصات و داده‌های کلیدی در آن باقی می‌ماند.

برخی از ارائه‌دهندگان محصول در حال تحقیق بر روی biometrics پوست برای کمک بیشتر به شناسایی چهره هستند. این تکنولوژی یک قطعه از پوست را بررسی می‌کند و آنرا به قطعات کوچک‌تر برای اندازه‌گیری تقسیم‌بندی می‌کند.

این سیستم قادر است که خطوط، منافذ و بافت پوست را تشخیص دهد. گفته می‌شود که این نرم‌افزار می‌تواند اختلافات مابین دو قلوهای همسان را تشخیص دهد و این کار هنوز توسط نرم‌افزارهای تشخیص چهره امکان‌پذیر نیست. تشخیص در زمان داشتن عینک یا عینک آفتابی، موی روی چهره، حالت نور و وضوح تصویر به‌مراتب مشکل‌تر می‌شود.

Firewall 

تکنولوژی شناخت چهره امروزه درحال‌توسعه است اما هنوز با چالش‌هایی روبرو است. مشکلات فنی با گسترش تحقیقات کاهش میابد اما مؤثر بودن شناسایی هنوز یک مانع می‌باشد. در سال 2011 و در زمان اعتراضات در لندن، پلیس آن کشور فقط یک نفر را در میان 4000 نفر از طریق تکنولوژِی شناخت چهره شناسایی نمود.

افکار عمومی نیز در مورد حریم خصوصی، امنیت و شفافیت داده‌ها هنوز متمرکز نیست.

از دیدگاه عموم وسایل پوشیدنی (Wearable devices) مانند Google Glass روشی برای وارد شدن به حریم خصوصی مردم است.و در مورد داده‌های جمع‌آوری‌شده کاربران توسط فیس بوک، تویتر و غیره.هنوز شفافیتی وجود ندارد.

در مطالعه اخیر توسط شرکت First Insight مشخص شد که 7 از مصرف‌کنندگان آمریکایی از فروشگاه‌هایی که از تکنولوژی شناخت.چهره برای اهداف بازاریابی استفاده می‌کنند خرید نخواهند کرد. مطالعه دیگری در انگلستان نشان.داد که تکنولوژی شناخت چهره برای اکثر مصرف‌کنندگان آزاردهنده است.

کارشناسان امنیتی میگویند که مطالعات مختلف “نیاز برای شفاف‌سازی نوع داده‌های.جمع‌آوری‌شده، ذخیره و ایمن‌سازی شده” را تایید می‌کند. این احتمال نیز وجود دارد که در صورت توضیح.ندادن مناسب و عدم اماده‌سازی افکار عمومی، کاربران علیه غول‌های اینترنتی قیام کنند.

ازلحاظ قانونی نیز مشکلاتی وجود دارد. داده‌های شناخت چهره بدون دانش افراد جمع‌آوری می‌شود.و این جوانب خاص خود را دارد اما در زمان برداشتن اثرانگشت فرد از انجام کار آگاه است.

در آخر می‌توان گفت که تکنولوژی با بشریت ماندگاراست.و بااینکه منافع زیادی دارد مشکلاتی.وجود دارد که باید حل شود. مبحث تکنولوژی شناخت چهره در.حال تکامل و پیشروی است.

مروری بر تکنولوژی شناخت

دیدگاهتان را بنویسید