LOADING CLOSE

موج بعدی حملات سایبری – تغییر و دست‌کاری درداده‌ها؟

موج بعدی حملات سایبری – تغییر و دست‌کاری درداده‌ها؟

موج بعدی حملات سایبری – تغییر و دست‌کاری درداده‌ها؟

مدیران امنیتی و اطلاعاتی آمریکا بر این عقیده هستند که داده‌های جابه‌جاشده و گم‌شده ممکن است در آینده از اهمیت پایین‌تری در مقایسه با تهدیدهای جدید برخورد دار باشد. اکثریت حملات سایبری عمده کشف‌شده تا سال 2015 مرتبط با سرقت داده‌ها بوده است. نمونه‌هایی از این حملات و هک‌ها به شرح ذیل است.
• سرقت داده کارمندان از کامپیوترهای پنتاگون
• سرقت حجمی داده از سرور سایت web.com
• سرقت 400 گیگ داده از Hacking Team ایتالیا
• سرقت سایبری اطلاعات 21.5 میلیون کارمند آمریکای از OPM
• و غیره
به نظر می‌رسد که خطرات و تهدیدهای جدی در آینده در دنیای سایبری ممکن است سوءاستفاده و دست‌کاری درداده‌ها به‌جای سرقت آن باشد، که درنتیجه درک ما را از واقعیت‌ها در دنیای اطلاعات تغییر خواهد داد. مدیر امنیت اطلاعاتی ملی کشور امریکا (James Clapper) نگرانی خود را در یک اظهارنامه به شرح ذیل بیان نمود.
“بیشتر مباحث عمومی در رابطه با تهدیدهای سایبری بر محرمانگی و موجودیت اطلاعات تمرکز دارد که جاسوسی سایبری محرمانگی را زیر سؤال می‌برد درحالی‌که حملات DoS و حذف داده موجودیت آنرا زیر سؤال می‌برد. در آینده ما ممکن است عملیاتی را شاهد باشیم که در آن اطلاعات الکترونیکی و دیجیتالی تغییر میابد یا دست‌کاری خواهد شد تا صحت و قابلیت اطمینان داده‌ها را زیر سؤال ببرد و حذف یا اختلال در دسترسی مطرح نخواهد بود. باوجود عدم اطمینان از صحت اطلاعات موجود یا دریافتی، در تصمیم‌گیری مقامات ارشد، مدیران سازمانی، سرمایه‌گذاران و غیره اختلال ایجاد خواهد شد.”
کارشناسان و مقامات دیگر میگویند که استفاده از امور سایبری با اهداف دست‌کاری و نابودسازی یک تهدید در حال شکل‌گیری و غیرقابل‌قبول است. سؤال این است که هکرها تمایل به دست‌کاری چه اطلاعاتی را خواهند داشت و اثر تاکتیکی و استراتژیکی آنچه خواهد بود؟ احتمال دست‌کاری داده‌هایی که بر روی زیر ساختارهای حساس تأثیرگذار هستند زیاد است. بر اساس گزارش‌ها، هکرها به شبکه‌های سازمان‌های انرژی در امریکا 159 بار مابین سال‌های 2011 الی 2015 نفوذ کردند.
همه کشورهای دنیا در حال حاضر در حال بهبود دادن به امور سایبری خود و در حال وصف قوانین برای محافظت از داده‌های خود هستند. همزمان زیر ساختارهای حساس اطلاعاتی و استراتژی‌های اکثر کشورهای جهان در حال به‌روزرسانی و تقویت شدن در برابر حملات سایبری می‌باشند. مشاهده و اثبات دست‌کاری درداده‌ها احتمال تغییر کلی روندهای امنیتی و سایبری در جهان را ممکن می‌سازد و صورت‌مسئله کلی فضای سایبری می‌تواند کاملاً دگرگون شود.

دیدگاهتان را بنویسید