LOADING CLOSE

نرم‌افزار تحلیل داده‌های بزرگ نیاز به درک انسانی ندارد

نرم‌افزار تحلیل داده‌های بزرگ نیاز به درک انسانی ندارد

نرم‌افزار تحلیل داده‌های بزرگ نیاز به درک انسانی ندارد

 

محققان MIT یک نرم‌افزار برای تجزیه‌وتحلیل داده‌های بزرگ ساخته‌اند که به درک ذهنی (intuition) نرم‌افزار تحلیل داده‌های بزرگ نیاز به درک انسانی ندارد: و تحلیل انسانی نیاز ندارد. نرم‌افزار بالا باهدف برداشتن نیاز درک ذهنی و تحلیل انسان و اجازه دادن به کامپیوتر برای پیش‌بینی الگوهای داده‌ای به وجود آمده است.

تحلیل داده‌های بزرگ پروسه‌ای است که در آن ما به دنبال الگوها و روال‌های نهفته و پنهان هستیم که بر نتیجه قابل پیش‌بینی نفوذ دارند. مشخص نمودن الگویی که باید در جستجوی آن بود نیاز به شهود انسانی دارد و باید باهوش انسانی تعیین شود. اولین مدل این سیستم نرم‌افزاری “Data Science Machine” نام دارد. برای آزمایش و آزمودن عملکرد آن، این سیستم در سه مسابقه علمی داده‌ها ثبت‌نام شد. این نرم‌افزار 615 گروه انسانی را از مجموع 908 گروه در سه مسابقه تحلیل علمی داده‌ها شکست داد.

در دو مسابقه توان پیش‌بینی موفق این نرم‌افزار 94 و 96 درصد بود و در مسابقه سوم این نرم‌افزار   موفقیت کسب نمود. یک گروه انسانی برای تشخیص همه الگوها نیاز به ماه‌ها زمان دارد. نرم‌افزار DSM این پیش‌بینی‌ها را در عرض 2 الی 12 ساعت انجام داد.

زمینه ساخت DSM پایان‌نامه کاردانی علوم کامپیوتری Max Kanter بوده است و او می‌گوید این نرم‌افزار یک انشعاب طبیعی از هوش انسان به شمار می‌رود. داده‌های بی‌شماری برای تحلیل وجود دارد ولی کسی کاری با آن ندارد. با ساخت DSM ما یک‌راه حل ارائه داده‌ایم و اقدامی کرده‌ایم. داده‌های بزرگ (Big-data) یک شبکه عظیم و چند جنبه‌ای است و درحالی‌که بسیاری از این حجم الگوریتم و اتوماسیون شده است، هنوز به انسان برای جستجو بسیاری از مشخصه‌ها جهت دستیابی به الگوهای پنهان نیاز است. درک ذهنی انسانی برای به تصویر کشیدن نتیجه نهایی، اتصال داده‌ها به هم دیگر و اقدام بر روی آنها موردنیاز است.

مواردی که تحلیل داده‌های بزرگ را می‌توان در آن به کاربرد بی‌نهایت است و شامل “مشخص کردن ظرفیت یک مزرعه تولید برق توسط باد” تا “پیش‌بینی دانشجویان احتمالی حذفی در انواع دوره‌ها” است.

دیدگاهتان را بنویسید