روش های افزایش امنیت در رسانههای اجتماعی
روش های افزایش امنیت در رسانههای اجتماعی
رسانههای اجتماعی تبدیل به بخش مهمی از زندگی اکثر مردم شدهاند و در همین حال با اگر کاربر با تعداد مخاطبان بیش از توان و حد خود با مشکلاتی زیادی روبرو خواهند شد. عملکردها و تنظیمات در برنامهها بهسرعت در حال تغییر هستند و به همین جهت کاربران نیاز به بررسی تنظیمات و تغییرات در آنها در حساب خود بهصورت دورهای دارند. اگر کاربر خیلی به امنیت و تنظیمات وارد نباشد بهسختی قادر خواهد بود که تشخیص بدهید به چه مواردی را باید رسیدگی کند.
معمولاً باید در تنظیمات (Settings) به دنبال برچسب یا گزینه امنیت یا محرمانگی (Security – Privacy) باشید. در بسیاری از قسمتهای مختلف تنظیمات برنامهها گزینههای مربوط به امنیت وجود دارد. در زمان شک و تردید، از بخشهای مختلف تنظیمات و preferences حساب (account) را کلیک کنید و این بخشها را بررسی کنید. این راهنما را برای آگاهی بیشتر دنبال کنید و بر روی موارد ذیل تأکید بیشتری داشته باشید.
احراز هویت و Login
رسانههای اجتماعی روشهای متفاوتی برای احراز هویت و Login دارند که باعث حفظ امنیت کاربران میشود. امروزه بسیاری از این برنامهها از احراز هویت دو فاکتوری استفاده میکنند. همچنین آنها یک لیست از دستگاههایی که بهحساب کاربر Login هستند را نشان میدهند و در زمان Login جدید به کاربر هشدار ارسال میکنند. همچنین چک کنید کدام اپ (App) ها به برنامههای شما دسترسی دارند و اپ های قدیمی بدون استفاده را حذف کنید.
مشاهده محتوا و پستها
یکی دیگر از مواردی که مهم است و باید چک شود این است که چه کسانی اجازه مشاهده پستهای شمارا دارند. برخی از موارد در پروفایل شمارا نمیتوان پنهان ساخت یا محرمانه نمود که شامل تصویر یا Avatar شما، اسم کاربری و غیره است. پس این موارد را با دقت انتخاب کنید. در اکثر سایتها میتوانید از پستها محافظت کنید و آنها را فقط به کسانی که میخواهید نشان دهید. حتی با در نظر گرفتن محدودیت در بیننده، سعی کنید که موارد خیلی خصوصی را به اشتراک نگذارید و یا پست نکنید.
اطلاعات تماس و محل (Location)
در رسانههای اجتماعی روشهای مختلفی برای تماس گرفتن با کاربر وجود دارد. بهغیراز داشتن گزینههای ارسال پیامهای مستقیم، شاید از کاربر خواسته شود که ایمیل و یا شماره تماس را وارد کنند و در برخی از موارد حتی آدرس فیزیکی درخواست میشود. این موارد را ممکن است دیگران بتوانند جستجو کنند و اگر گزینه GPS غیرفعال نگردد، محل شما در رسانه ثبت میگردد. کاربر میتواند روش تماس با خود و دسترسی به اطلاعات تماس توسط دیگران را محدود بسازد.
ارسال پیام و comment
برخی از سایتها به کاربر اجازه میدهند که پیامها و comment ها بر روی پستها را بهدلخواه محدود کنند. این محدودیت شامل یک فرد مشخص، افراد یا گروهها میشود.
Tag های عکس، تصویر و ویدیو
در سایتهای اجتماعی وقتیکه عکس و تصویر وجود داشته باشد، مردم آن را بههرحال Tag (یعنی لینک شدن پروفایل کاربر بهعکس ها) خواهند کرد. معمولاً، اگر میخواهید که حق تائید قبل از “Tag” شدن توسط دیگران را داشته باشید باید این گزینه را فعال کنید.
Tracking و تبلیغات
بسیاری از سایتها و رسانههای اجتماعی از یک سطح ردگیری (Tracking) برای ارائه و نشان دادن تبلیغات شخصی به کاربران استفاده میکنند. برخی از سایتهای اجتماعی به شما اجازه تنظیم زمان ردگیری و نشان دادن نوع تبلیغات را میدهند.
هشدارها (Notifications)
دریافت هشدار از سایتهای اجتماعی چند جنبه دارند. آنها میتوانند کاربر را از وقایع و اتفاقات ناخواسته و غیرمنتظره آگاه کنند یا میتوانند باعث شوند که یک سیل یا موجی از اطلاعات خصوصی از طریق یک کانال غیر رمزنگاریشده ارسال شوند و برای هکرها و مجرمین منبعی مناسب برای برداشت و سوءاستفاده از این دادهها باشد. با تنظیم کردن “روش دریافت هشدارها و نوع هشدارها” امنیت خود را افزایش دهید.
اجرا خودکار (Autoplay)
در بسیاری از مواقع محتوایی که بهصورت خودکار اجرا میشود میتواند مزاحم باشد. در حالتی دیگر اجرا خودکار میتواند باعث شود که محتوای مخرب بهصورت خودکار در وسیله شما دانلود و اجرا شود. با غیرفعال کردن گزینه “Autoplay” شما باید بر روی هر ویدیو که پست شده است کلیک کنید تا اجرا شود اما با این کار از آلوده شدن ناگهانی نیز جلوگیری میکنید.
درحالیکه عملکردها در رسانههای اجتماعی مرتب در حال تغییر هستند و روشهای جدید و هیجانی را برای متصل و لینک شدن به دیگران ارائه میدهند، جوانب حفظ امنیت آن نیز گسترده است. با چک کردن تنظیمات خود و داشتن یک سری قوانین میتوانید از امنیت بیشتری در فضای مجازی برخوردار باشید.