LOADING CLOSE

تهدیدهای سایبری به خطوط هوایی در حال تکامل است

تهدیدهای سایبری به خطوط هوایی در حال تکامل است

تهدیدهای سایبری به خطوط هوایی در حال تکامل است

تهدیدهای سایبری به خطوط هوایی در حال تکامل است

به عقیده برخی از هکرهای حرفه ای سیستم های کامپیوتری.خطوط هوایی نقطه ضعف هایی زیادی دارند که میتوان آنها را نقض نمود.و وارد این سیستم ها شد. تهدیدها و حملات از سوی مجرمین سایبری به.خطوط هوایی در حال تکامل است.

کارشناسان. دائمآ در حال تست گیری و کشف آسیب پذیری های جدید.هستند و یکی از نگرانی ها اینست که در آینده از drone برای تغییر مسیر هواپیما استفاده شود.
اکثر کارشناسان میگویند که هک کردن.یک هواپیما کاری تقریبآ غیر ممکن است، اما مجرمین سایبری نظر دیگری دارند.

آنها میگویند که احتمال هک کردن سیستم.داخلی سرگرمی هواپیماها امکان پذیر است. کریس رابرتس (Chris Roberts)، کارشناس امنیت سایبری، چندی پیش ادعا نمود که کنترل های کنسول سرگرمی یک.هواپیما را هک نموده و دستور افزایش ارتفاع را به هواپیمای مربوط داده است.

این ادعا.توسط کارشناس امنیتی.دیگری به نام الین روبیک (Alain Robic) رد شده است. روبیک در سال 2005 در حال کار با خطوط امنیتی Airbus بود که یک هکر به آنها نشان داد.که چگونه سیستم کنترل.پرواز از صندلی مسافر میتواند هک شود.

پس از کشف این تحول، مسئولین و مقامات.تمام سیستم ها را باز مهندسی.نمودند تا این اتفاق. هرگز رخ ندهد.
با این حال ریسک های دیگری وجود دارد و با اینکه.اینگونه ریسک ها بعید به نظر میرسند، خطوط هوایی آنها.را بسیار جدی تلقی میکنند.

آخرین تهدید در حال بررسی موضوع “پرندهٔ هدایت‌پذیر از دور” یا “بهپاد” (Drone) میباشد. پَهپاد همان هواپیمای.یا وسیله پرنده بدون سرنشین است. کنترل پهپاد بدون سرنشین صورت می‌گیرد. این وسیله پرنده از نیروهای ایرودینامیکی برای پرواز استفاده می‌کند.

 

پهپادها بوسیله کنترل از راه دور یا با برنامه‌های پیش پروازی کنترل میشوند. پهپادها در حال حاضر در برنامه‌های نظامی بکار گرفته میشوند. آنها نیز در برنامه‌های غیر نظامی مانند خاموش کردن آتش‌سوزی‌ها یا در مکان های پر مخاطره استفاده می‌شوند.

یک روند دیگر که در حال محبوبیت پیدا کردن است استفاده عموم از پَهپاد است. امروزه بسیاری از فروشگاه های وسائل الکترونیک در دنیا پَهپاد های شخصی در معرض فروش گذاشته اند.
در حال حاضر شرکت ایرباس در حال تحقیق موضوع توان کنترل هواپیما ها توسط پَهپاد است.

پَهپاد اگر بتواند که سیگنال رادیویی به هواپیمای در حال پرواز بفرستد ممکن است بتواند سیستم های آنرا درگیر کند و خطا در پرواز ایجاد نماید. اگر پَهپاد در نزدیکی هواپیما پرواز کند میتواند در ارسال و گیرندگی سیگنال ها از زمین به هوا اختلال ایجاد کند.

برای جلوگیری از این موارد لازم میشود که از پرواز پَهپاد در نزدیکی فرودگاه ها و مکان های دیگر جلوگیری نمود. سیستم های راداری در گذشته فقط توان شناسایی اجسام بزرگ را داشتند.

کامپیوترهواپیما

برای ایجاد ایمنی بیشتر یک سیستم راداری جدید که توانایی شناسایی پَهپاد و اشیآ کوچک پرنده را دارد جدیدآ ساخته شده است.
کارشناسان در حال بررسی خطرات پَهپادها برای هواپیماها هستند.

اگر یک کارمند ناراضی یا مخرب به داده های کامپیوترهواپیما.دسترسی داشته باشد ممکن است یک بدافزار به سیستم هواپیما.آپلود کند و این بدافزار میتواند.که کنترل سیستم ها را از طریق پَهپاد به هکرها بدهد.

اما این مسئله با توجه به پیچیدگی طراحی سیستم های کامپیوتری هواپیمایی بعید بنظر میرسد.

حتی اگر این اتفاق بیافتد مجرم نمیتواند کنترل کامل هواپیما را به دست بگیرد چون خلبان میتواند هدایت را دستی انجام دهد. برای ایجاد مشکلات هکر باید در سیستم ها اختلال وسیع ایجاد کند تا منجر به حادثه گردد. این مسئله امکان پذیر است.

امروزه تمرکز برروی مواردی مانند حملات تروریستی، نقض سیستم های تجاری، سرقت داده ها و زارهای سازمانی و غیره میباشد.

خطوط هوایی نیز دغدغه از دست دادن.اطلاعات محرمانه خود را دارند. یک هک یا حمله میتواند برای سازمان.میلیون ها دلار خسارت به بار آورد و مجرمین میتوانند درخواست باج هایی با مبالغ بالا کنند.
با رسیدن صنعت هوافضا به عصر دیجیتال.ماهیت تهدیدها عوض شده و تکامل یافته اند.

داده ها به صورت اتوماتیک به هواپیماها.آپلود میشوند تا خطای انسانی به حداقل برسد. خلبانان و کارمندان داخل کابین به تبلت مجهز شده اند تا موثر تر عمل کنند. این تبلت ها و همه فضاهای خطوط هوایی در حال کنترل شدید و دارای امنیت بالا هستند تا خطری کارکنان و مسافران را تهدید نکند.

دیدگاهتان را بنویسید