IoT و عواقب شخصیسازی
IoT و عواقب شخصیسازی:خردهفروشان در اینترنت هنوز درباره ابعاد جمعآوری دادهها و تأثیر مستقیم آن بر روی انگیزه، ویژگیها و ارتباطات مشتری و خریداران دیدگاه عمیقی ندارند. میتوان گفت که در سال 2015 حدود 1.43 میلیارد (آمار Statista ) گوشیهای موبایل به مصرفکنندگان ارسال شد. چنین تعدادی به میلیاردها کاربر دسترسی به اینترنت در همهجا و همهوقت را میدهد. خردهفروش نیز توان گردآوری اطلاعات بیشتر را دارد تا مصرفکننده را به سمت محصول خود هدایت نماید.
از طرفی اشیا روزمره ما رفتهرفته در حال متصل شدن به اینترنت نیز هستند (حرارتسنجها، مانیتورهای کودک، کیسههای آب و غیره) که باعث جمعآوری دادههای بیشتری میشوند و فرصتهای بیشتری برای تعاملات شخصیسازیشده ایجاد میکنند. محبوبیت اینترنت اشیا (Internet of Things) در حال انفجار است و گزارشها نشان میدهد که “صنایع منازل هوشمند” در 2014 مبلغی معادل 79.4 میلیارد دلار (Harbor Research and Postscapes ) درآمد داشت. مبلغ خرج شده برای وسایل و خدمات IoT در سال 2020 معادل 1.7 تریلیارد دلار برآورد شده است. شرکت Telefonica پیشبینی میکند که خودروها تا 4 سال دیگر آنلاین خواهند شد.
درنتیجه، خردهفروشان نیاز دارند که به اطلاعات IoT دسترسی داشته باشند، آنها باید اطلاعات اضافهتری را به دست آورند و سپس تصمیم بگیرند که بهترین نحوه استفاده از این اطلاعات برای خود و مصرفکننده چیست. ارائهدهندگان خدمات IoT میتوانند از پیامهای در حال خروج (outbound) مانند ایمیل و push notifications و نیز وقایع درون اپ ها (in-app events) مانند کلیکها و session ها داده دریافت کنند.
تمامی این اطلاعات از مشتری در کنار اطلاعات استخراجشده از منابع سنتیتر مانند سایتها، موتورهای جستجو و رسانههای اجتماعی قرار خواهد گرفت. چالشهای دادهای “مصرفکنندگان همیشه متصل” بسیار پیچیده خواهد بود و خردهفروشان مجبور خواهند شد که یکراه حل مناسب را دریافت و از آن استفاده کنند. پیشبینی میشود که در آینده داده از منابع مختلف (وسایل موبایلی و IoT ، سایتها و SaaS) جمعآوری، ذخیرهسازی، تحلیل و توسط عوامل مختلف برای شخصیسازی تجربیات از آن استفاده گردد.
پیشبینی میشود که در آینده “یک منبع دادهای واحد” به وجود آید و محلهای ذخیره داده جدا از هم و پراکنده از بین برود. همچنین در آینده نزدیک مصرفکننده دکمههای سفید IoT (IoT White buttons) خواهد دید که همه نوع مصرف دارد (روشن کردن خودرو، درخواست تاکسی، سفارش غذا و مواد غذایی، بازخورد و feedback در هر مورد و غیره. چنین امکاناتی محدود به قدرت تصور انسان، تواناییهای کد نویسی و تمرکز بر برند است. در آینده احتمال میرود که بتوان داده در مورد رضایت، وفاداری و تقریباً هر چیز دیگر را جمعآوری نمود.
در آینده نزدیک مدیریت محتوای وب و سیستمهای e-commerce سهم بزرگی را در IoT خواهند داشت تا به سازمان خود کمک کنند که برداده ها مسلطتر شوند و دادهها را برای ارسال پیامها و تجربیات شخصیسازیشده استفاده کنند. امروزه نیز بسیاری از ارائهدهندگان خدمات و دارندگان داده سعی دارند آن را به خردهفروشان ارائه دهند تا آنها تاریخچه مرورگر (browsing history)،ارتباطات اجتماعی ، معرفی (referrals)، تجربیات خدمات مشتری، اطلاعات مکانی، تعاملهای بین کانالی، آمادگی فروش، قصد و دیگر مشخصهها (مانند facial recognition) را درک کنند و پیام و تجربیات را بر آن اساس شخصیسازی کنند.
به دلیل اینکه حجم دادههای برای جمعآوری، تحلیل، استفاده و محافظت بینهایت است، علاوه بر خردهفروشان افرادی با مقاصد مخرب و مجرمین سایبری به دنبال آن میباشند. یک تحقیق اخیر از شرکت Wearable Technologies بیان نمود که دادههای شخصی مصرفکنندگان تا 2020 ارزش معادل 1 تریلیارد دلار خواهد داشت. با سرقت اطلاعات کارتهای اعتباری و پروفایل مشتریان، برندها صدمه خواهند دید و اعتبار و درامد از دست خواهند داد. آنها ممکن است مواردی دیگر را نیز از دست بدهند.
رفتهرفته هک کردن IoT عادی میشود و امنیت اینترنت اشیا به مخاطره خواهد افتاد. مواردی مانند هک کردن خودرو و عروسک باربی دارای وای فای در سال گذشته دیده شد. وسایل پزشکی، سیستمهای امنیتی و دیگر وسایل متصل نیز آسیبپذیر به تهدیدهای بیرونی هستند. این بازیگران دادهها را سرقت کرده و از وسایل بهگونهای مخرب استفاده خواهند نمود. IoT و عواقب شخصیسازی
با افزایش دادههای در اختیار خردهفروشان، رفتارهای مسئولیتپذیری نیز باید افزایش یابد. درحالیکه مصرفکنندگان تمایل به ارائه اطلاعات برای یک تجربه شخصیتر شده رادارند، برندها باید درباره روش استفاده از دادهها با شفافیت بیشتری عمل کنند. شاید نیاز باشد که قوانین و شرایط مربوط به استفاده از دادهها و بهخصوص IoT علاوه بر روش جمعآوری دادهها تغییر کند تا ترس و هراس عمومی کاهش یابد.
خردهفروشان نیز باید به امنیت شبکهها، رسانههای اجتماعی و خدمات ایمیلی نگاهی عمیقتر و دقیقتر داشته باشند و نیاز استفاده از روشهای احراز هویت دو برگ خرید یا جدیدیتری را درک کنند. این احتمال نیز وجود دارد که بازاریابی آینده مثل امروز یکطرفه نباشد و به کاربر نهایی کنترل و شفافیت بیشتری ارائه دهد تا خود او درجه شخصیسازی را مشخص کند. در آینده آزادی عمل شاید به وفاداری بیشتری منجر شود.