خدمات پشتیبانی شبکه و سرور
خدمات پشتیبانی شبکه و سرور
وابستگی سيستمها به همدیگر و گسترش و ايجاد شبكههاي کامپیوتری موجب شده است که مديران ارشد سازمانها نیاز داشته باشند تا همواره از آخرين وضعيت تجهيزات شبکه برای بررسی كاركرد و راندمان سازمان مورد مدیریت خود اطلاع داشته و قادر باشند به موقع تصميمگيري نمايند. با گسترش استفاده از سيستمهاي رايانهاي در ادارات ، سازمانها و شركتها در کشور، لزوم استفاده از شبكههاي كامپيوتري روز به روز افزايش مييابد. شبكههاي كامپيوتري علاوه بر اينكه در تسريع ارتباطات دادهاي نقش بسيار مهمي بازي ميكنند براي بسياري از كاربردهاي غير دادهاي نظير Voice، Video نيز ميتوانند مورد استفاده قرار گيرند. اما مسئله ای که در اینجا مطرح می شود این است که با توجه به وابستگی روز به روز بیشتر سازمانها به شبکه های رایانه ای چه کاری باید انجام داد تا این سیستم همواره در حال کار بوده و خللی در کار سازمان وارد نشود . با این احوال لزوم داشتن تیم پشتیبانی و مدیریت شبکه در همه شرکتها و سازمانها امری لازم و ضروری می باشد .
تیم پشتیبانی و مدیریت شبکه که شامل کارشناسان متخصص در زمینه های مختلف پشتیبانی سخت افزار، نرم افزار ، سیستمهای شبکه و امنیت اطلاعات بوده امور مربوط به مدیریت و پشتیبانی شبکه را انجام میدهند . خدماتی که بخش پشتیبانی شبکه در سازمانها انجام میدهد با توجه به وسعت سازمان و تجهیزات و سرورهای مورد استفاده متفاوت می باشد اما بصورت کلی وظایف بخش پشتیبانی شبکه بشرح زیر می باشد :
o مانیتورینگ و دیده بانی ( Monitoring ) روزمره تجهیزات شبکه و سرورها
o راه اندازی مرکز تماس ( Call Center) کاربران جهت اعلام مشکلات شبکه و سیستمها
o پیگیری و رفع مشکلات شبکه جهت عملکرد صحیح سیستمها
o ثبت درخواستها و خدمات انجام شده در نرم افزار پشتیبانی شبکه جهت تجزیه و تحلیل وقایع در آینده
o ایجاد راهکارهائی جهت پیشگیری از بروز خرابی های شبکه
o پشتیبانی و نگهداری سیستم عاملهای سرور
o بررسی وضعیت امنیت کلی شبکه با هدف کاهش ریسک
o ایجاد و یا محدود نموده دسترسی کاربران به منابع شبکه
o اقدام فوری در مواقع بروز مشکلات امنیتی مانند حملات سایبری
o برگزاری جلسات هفتگی و ماهیانه جهت ارزیابی وضعیت موجود و بررسی مشکلات بوجود آمده
o طراحی و اجرای سیاستهای امنیتی در سازمان با هماهنگی مدیریت ارشد سازمان
o ایجاد و مدیریت مرکز عملیات امنیت در بخش پشتیبانی شبکه
o آموزش مداوم تیم پشتیبانی و ارائه اطلاعات لازم
o آموزش کاربران شبکه با هدف کاهش مشکلات شبکه ای و امنیتی
برنامه ما جهت ارائه خدمات پشتیبانی در 4 مرحله
مرحله 1 : نیازسنجی
پس از دریافت تماس از سوی سازمانها در بررسی های اولیه، با توجه به نیاز و وسعت هر سازمان طرح پشتیبانی متناسب با آن سازمان را ارائه می کنیم. پس از عقد قرارداد، بررسی های تکمیلی شروع شده و فعالیت صورت می گیرد
بررسی وضعیت موجود
o بررسی شبکه موجود از لحاظ نوع ارتباط (کابلی یا بی سیم)، تعداد سرورها، تعداد کلاینتها، نوع سرورها، نوع تجهیزات در حال استفاده
o بررسی سرورها از لحاظ سخت افزاری، تست قطعات، PM کردن سرورها
o بررسی Raid بندی هاردهای سرور
o بررسی سرویس های نصب شده روی سرورها
o بررسی نحوه ارتباط سرورها و کلاینتها با اینترنت
o ثبت مشخصات سخت افزاری سرورها و کلاینتها
o تهیه نقشه از وضعیت موجود
اقدامات بهینه سازی
o نصب و راه اندازی اکتیو دایرکتوری و یا بررسی اکتیودایرکتوری موجود ، رفع ایرادات مربوط به آن
o چینش صحیح فیزیکی سرورها
o چینش صحیح ویندوزهای مجازی کنار یکدیگر
o بررسی پالیسی های لازم در شبکه، رفع ایراد، درج پالیسی های لازم
o بررسی فایل سرور، محل قرارگیری آن در سرور، میزان و نحوه دسترسی کاربران
اقدامات پشتیبانی
o نصب و راه اندازی سرویس های WSUS جهت دریافت آپدیت از مایکروسافت و انتشار آن روی ویندوزها
o نصب و راه اندازی سرویس WDS جهت نصب ویندوز روی کلاینتها به همراه کلیه نرم افزارها و تنظیمات
o نصب و راه اندازی نرم افزار جهت مدیریت USB, Flash, Mobile و …
o نصب و راه اندازی نرم افزار جهت مدیریت تهیه پشتیبان از کلیه قسمت های شبکه شامل فایل سرور، ایمیل سرور، دیتابیس ها
o نصب و راه اندازی آنتی ویروس تحت شبکه، انجام تنظیمات و درج پالیسی های مربوطه جهت آماده سازی Deploy کردن روی کلاینتها
مرحله 2 : وسعت پشتیبانی
تیم پشتیبانی شرکت ما با بهره مندی از نیروهای متخصص تمام نیازهای شبکه، سخت افزارها و نرم افزارهای سازمان شما را پوشش می دهد.
o کارشناسان پشتیبانی ما همگی مورد تایید شرکت و دارای ویژگی های ذیل می باشند.
o امانت داری و تعهد
o دارای مدارک معتبر دانشگاهی
o دارای مدارک معتبر داخلی و خارجی در زمینه سرویس های مایکروسافت، سیسکو، میکروتیک و . . .
o مسلط به اکتیو و پسیو شبکه
o مسلط به تشخیص، عیب یابی و رفع مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری
o دارای تجربه کافی در زمینه شبکه های کامپیوتری
مرحله 3 : تنوع پشتیبانی
o اعزام کارشناس بصورت مستمر: در این نوع پشتیبانی، اعزام کارشناس به سایت کارفرما به منظور بررسی مشکلات شبکه و رفع نیازهای مشتری، بصورت ثابت انجام می گیرد. بنا به نیاز و یا درخواست مشتری، امکان استقرار کارشناس در سازمان ها را نیز فراهم نموده ام. در این طرح، کارشناس مستقر مانند یک مدیر شبکه، نگهداری شبکه را بر عهده دارد..
o اعزام کارشناس در مواقع بروز مشکل: کارشناس بصورت دوره ای و در مواقع بروز مشکل اعزام می شود. مدت حضور کارشناس در محل، تا زمان برطرف شدن کامل مشکل می باشد.
o اعزام تیم کارشناسی: به منظور پوشش نیاز سازمان های بزرگ و یا سازمان هایی با شبکه وسیع، تیم کارشناسی اعزام خواهد شد.
o پشتیبانی از راه دور: کارشناسان فنی شرکت بر روی سیستم های مشتری ریموت می زنند و علاوه بر بررسی وضعیت سیستم ها، مشکلات بوجود آمده را برطرف می کنند.
o پشتیبانی تلفنی: در این نوع پشتیبانی، کارشناسان پشتیبانی از طریق تلفن راهنمایی های لازم را به مشتریان ارائه می کنند.
مرحله 4 : بررسی مستمر
همانطور که میدانیم در یک شبکه هیچگاه نمیتوان به نقطه امنیت و پایداری 100{fea3c28d3890e38680ec32848aac0d612e51e58d6c76d9449e10e3199002478e} رسید و این موضوع را همیشه باید در مسیر بررسی نمود و نه در مقصد. بزرگترین اشتباه مدیران معمولی این است که فکر میکنند اگر یکبار شبکه را بررسی ، بازسازی ، ایمن و پایدار نمایند ، تمامی مشکلات آنها برای همیشه حل شده خواهد بود ، در صورتی که این تفکر کاملاً اشتباه است. یک شبکه موفق و پایدار همواره نیازمند بازبینی های دوره ای و مستمر است زیرا نفوذگران و خرابکاران همیشه از روش های جدید و بروز استفاده می نمایند و همچنین تجهیزات موجود در شبکه باید بروز رسانی و بازبینی شوند تا مشکلات قبلی آنها مرتفع گردد.