LOADING CLOSE

Ransomware – نرم افزار اخاذی فایل های عکس، ویدیو و متنی

Ransomware - نرم افزار اخاذی فایل های عکس، ویدیو و متنی

Ransomware – نرم افزار اخاذی فایل های عکس، ویدیو و متنی

Ransomware – نرم افزار اخاذی فایل های عکس، ویدیو و متنی

در سال گذشته حملات Ransomware به دو برابر افزایش یافته اند. به نقل از گزارش اخیر آزمایشگاه های مک افی (McAfee Labs) این تهدید جدید  حدود 10 الی 50 میلیون دلار در ماه برای مجرمین سایبری در آمد دارد. یک زوج از ایالت وینیپگ (Winnipeg) آمریکا، یک زوج از یک شرکت وکالت، و یک ایستگاه رادیویی و غیره  تجربه  این نوع اخاذی  را داشته اند.
Ransomware یک نوع Malware یا نرم افزار مخرب است. شما با باز کردن یک ضمیمه ایمیل و یا دانلود نرم افزار یا یک App ضاهرآ معتبر از اینترنت ممکن است دستگاه خود را آلوده کنید. این برنامه کوچک نصب شده مخفی قالبآ بر روی کامپیوتر و در مواردی بر روی موبایل یا تبلت شما به دنبال فایل های شما میگردد و سپس آن فایل ها را قفل میکند.
سپس مجرم سایبری از شما درخواست پول میکند و وعده باز کردن و در دسترس قرار دادن فایل های شما را میدهد. برخی از Ransomware فایل های شما را رمزگذاری میکنند و وقتی میخواهید فایل را باز کنید یک هشدار ظاهر میشود که درخواست مبلغ اخاذی را در مقابل کد یا کلید باز کردن فایل را میکند.
مبالغ که از شما درخواست میگردد از حدود 500 دلار برای یک نفر شروع میشود. زوج در ایالت وینیپگ (Winnipeg) آمریکا 800 دلار پرداخت نمود. بزرگ ترین مبلغ ثبت شده درخواستی 800000 دلار بوده است. معمولآ شما 12 ساعت زمان برای پرداخت دارید قبل از اینکه مبلغ درخواستی مجرمین دوبل شود. برخی از پیام های دریافتی
“Your computer is infected, purchase this product to fix the infection”  یا
“Your computer has been used to download illegal files, pay a fine to continue using your computer.” میباشند. هدف مجرمین دریافت پول به صورت مستقیم و بدون ردیابی است. یکی از روش های کار درخواست ارسال پول از طریق Bitcoin میباشد. آنها فقط به دنبال پول شما هستند.
اکثر فایل هایی که هدف حمله Ransomware قرار میگیرند عکس، ویدیو، و اطلاعات کاری (فایل های Exel، word، presentation) هستند. این فایل ها از روی کامپیوتر شما دزدیده نمیشوند و هکر ها به آن دسترسی ندارند. در اکثر مواقع به زبان انگلیسی هشدار میدهد ولی موارد زبان های فرانسه، اسپانیایی و عربی نیز مشاهده شده است. هکر ها اغلب از برنامه Crypto Locker یا CryptoWall استفاده میکنند. گفته میشود که امسال ممکن است دستگاه های اپل نیز هدف حمله این Malware قرار بگیرند.
روش محافظت از این تهدید داشتن ویروس کش بروز است. از دست دادن حتی یک بروز رسانی روزانه شما را تحت خطر این حمله قرار میدهد چون نوع malware مرتب در حال تغییر است. اگر از ضمیمه ایمیل و یا نرم افزار اطمینان ندارید آنرا باز یا دانلود نکنید. از داشتن backup فایل های خود روی یک هارد جداگانه اطمینان حاصل نمایید.
اگر دستگاه شما آلوده شد اول با کمک یک تکنیسین از برداشتن فایل های آلوده و malware اطمینان حاصل نماید، آدرس IP را تغییر دهید و سپس فایل های backup را به کامپیوتر خود باز گردانید. فایل های آلوده شده به Ransomware  و خود این برنامه باید از بین بروند. اگر شما باج را پرداخت کنید فایل های شما دوباره باز میشوند اما خود malware هنوز در سیستم شما وجود دارد و ممکن است شما را دوباره آلوده کند. پروسه باز شدن فایل ها پس از ارسال کد یا کلید باز کردن فایل توسط مجرم ممکن است چند روز یا هفته به طول انجامد.

Ransomware – نرم افزار اخاذی فایل های عکس، ویدیو و متنی

دیدگاهتان را بنویسید